تعرف على تجربتي مع شركة fxdd

الكاتب: وسام ونوس -
تعرف على تجربتي مع شركة fxdd

 

 

تعرف على تجربتي مع شركة fxdd

 

إليكم في مقالنا هذا تجربتي مع شركة fxdd ، وقد حصلت على عضوية الجهات الرقابية الامريكية في عام 2008 ثم توسعت الشركة وفتحت فرعها التابع للأتحاد الاوروبي في 2010. تستمر الشركة في توسعاتها الكبيرة في بقية أنحاء العالم أينما يتواجد عملاء الشركة.

 
  • يقول أحد الأفراد عن تجربته مع هذه الشركة:”انا جديد في الفوركس لم اكمل ال 5 شهور كانت بدايتي مع شركة fxdd وكان اول اتصال منهم من اخ اسمه فادي واللي قال انه مدير حسابي سالني عن الرفعة والسبريد وانئي الحساب واودعت المال واعطاني بونص وبعدها راسلته علي اميله الخاص بيه من الشركة مفيش رد بدات انا لوحدي اخوض في الفوركس واخسر 100 ورا 100 ورا 500 ورا 1000 ومفيش حد يقولك انتا فين.
  • قالي هنبعتلك رسايل توصيات علي موبايلك ومفيش ولا حاجة طلبت من المنتدي هنا سجلوني وجاتلي رسايل وبعدين اخسر رصيدي تحت 250 دولار تتوقف الرسايل دا غير الستوب لوز اللي ملهوش اي داعي وقت الرالي وممكن يقفل علي بعد 10 او 15 نقطة عن الستوب في مرة خسرت 10 الاف دولار في يوم ولما اتصلت اسال عن مدير حسابي اتصل بيا اخ من امريكا وقالي اهلا اخ محمد انتا كنت بتسال عن حاجة !!
  • ايه انتو فين !! قالي انتا عارف احنا عندنا الاف العملا ومش هنقدر نتابعهم كلهم.
  • وبس اختفي هوا كمان طبعا انا قلت مش مشكلة انا دخلت خلاص ياكمل مع نفسي ياما اخرج المهم كملت وشاءت الاقدار اني محتاج فلوس وهسحب من حسابي طلبت سحب 1000 دولار تم خصمه بعد يوم كان يوم 16 واتبقي في حسابي 500 دولار بعد ما تم سحب ال 1000 دولار جيت في اليوم اللي بعدها دخلت صفقات علي البترول وكنت مكبر اللوت شوية داخل بيع ومتاكد ان السعر مش هيطلع فوق الحاجز دا مثلا ومظبط اموري وطبعا كله اقدار.
  • المهم والصفقات مفتوحة فجاة يتسحب مبلغ من حسابي والصفقة تضرب المارجن ايه اللي بيحصل دا !! ادخل الهيستوري الاقي سحب البونص اللي كان علي ال 1000 دولار
  • الالف دولار اللي سحبتها اتسحبت من حسابي ك 650 و 350 وهما مبلغين اودعتهم قبل كدا من قبل السحب ب حوالي شهر ونص وشهرين واتفتح بعديهم 100 صفقة واودعت اكتر من مرة غيرهم ليه يسحبوا البونص وليه مسحبوهوش وقتها وقت ما سحبوا ال 1000 علي بعضهم !!! انا سكت وقلت لما نشوف السحب ودي اول مرة اسحب
  • يوم بعد يوم وعدي اسبوع فين يا جماعة الرصيد قالك لا انتا ساحب علي الفيزا اللي انتا اودعت عليها ودا بياخد اكتر من 5 ايام طب ليه مقولتوش كدا من الاول ومفيش اي تنبيه
  • طيب عدت 5 !! مفيش تكلم الدعم الفني العربي يقولك طيب هنرسل الحسابات وهنبعتلك علي الاميل تستني يخلص يوم العمل ومحدش قالك انتا فين وتاني يوم ابدا من جديد اسال وشوف مين هيرد عليك
  • المهم النهاردا 30 وانا ساحب يوم 15 وانا حتي مش عارف رصيدي فين وهستلمه ولا لا” منقول للإستفادة.

 

شركة FXDD نصابة

  • شركة FXDD هي شركة موثوفة ووسيط معتمد للتداول، فهي لديها ترخيص لمزاولة أعمالها وفق القانون وتخضع للتنظيم والرقابة بواسطة مؤسسة مالية عالمية، وتستفيد شركة FXDD بشكل أساسي من كونها جزء من شركة مساهمة عامة أمريكية، لكن السقف المالي لهذه الشركة صغير جداً عند النظر إلى المديات الطويلة. وكما جرت العادة يمكن الحكم على مصداقية شركات التداول من خلال التراخيص التي تحصل عليها من مؤسسات مالية عالمية لممارسة أعمالها في بيئة قانونية، وفي حالة اف اكس دي دي وجدنا أن الشركة لديها عدد 2 من التراخيص نوضحها فيما يلي:
  • MFSA: هيئة الخدمات المالية في مالطا
  • مرخصة ومنظمة من هيئة الخدمات المالية في موريشيوس
  • بموجب التراخيص السابقة تخضع الشركة للرقابة وتلتزم بمجموعة من المعايير لحفظ أموال العملاء، لكن يجب الاشارة إلى ان تلك المؤسسات المالية تصنف على أنها مؤسسات من الدرجة الثالثة، ولا تفرض قيود كتلك التي تفرضها مؤسسات مرموقة مثل هيئة الخدمات المالية في المملكة المتحدة FCA.

مصداقية شركة FXDD

  • اصبحت تجارة الفوركس من اهم اسواق التجارة العالمية حيث يتم التداول فيه بشكل يومي بأكثر من 4 تريليونات دولار من المعاملات واصبح رائجا جدا فى المنطقة العربية حيث يتجه اليه العديد من المستثمرين العرب ولكن يقع بعضهم ضحية للاحتيال . ذكرنا فى مقاله سابقة انه كى تتجنب الوقوع فى فخ المحتالين عليك بان تستعين شركات التداول المرخصة التى تتبع هيئات رقابيه عالمية حيث ستضمن انها تخضع لقوانين صارمة من هنا تاتى شركة FXDD من اكثر الشركات التى تتمتع بمصداقية حيث انها تتبع العديد من هيئات الرقابية حول العالم واليك التفاصيل بهذا الشان.
 

مشاكل شركة FXDD

  • كما ذكرنا سابقا تعتبر شركة FXDD من الشركات العريقة والرائدة فى مجال الفوركس لما تتمتع به من مميزات فى التداول كما انها تخضع الى قوانين لانها تتبع هيئة رقابة FCA وهى من هيئات الرقابة الصارمة فى العالم فشركة اف اكس دى دى تعتبر من الشركات المرخصة والموثوقة فى مجال الفوركس ففتح حساب بها يعد حسابا مضمونا كما ان الشركة تتمتع بطاقم خدمة دعم عربى ممتاز تحت قيادة استاذ امجد عطية وهو معروف فى جميع محافل الفوركس.
  • واهم ميزة تتميز بها شركة FXDD هى سرعه سحب الارباح حيث يصل ارباحك فى خلال خمس ايام عمل فقط بحد اقصى ولكن فى الطبيعى يتم سحب الارباح خلال يوم عمل فقط.
  • كما ان الشركة من الشركات القليلة التى تحافظ على فصل ودائع العملاء عن اموالها الخاصة. كما ان ارباح وودائع العملاء مؤمنه تماما من قبل هيئة الرقابة الاوروبية MiFiD.
  • كما تقدم الشركة اف اكس دى دى اقل سبيرد ممكن ان تقدمه شركة فهى تقدم 1.6 فى الاسبرد المتحرك و تقدم 3 فى الاسبرد الثابت.

 

شارك المقالة:
324 مشاهدة
هل أعجبك المقال
0
0

مواضيع ذات محتوي مطابق

التصنيفات تصفح المواضيع دليل شركات العالم
youtubbe twitter linkden facebook